ayah ...

ZAINI B ABU ZARIM...
itulah nama seorang bapa kepada 4 org anak..
nama seorang anggota polis yg sgt2 cekal dan tabah...
paling penting,itulah nama seorang bapa yang xpenah kenal erti jemu melayan karenah anak-anaknya.
dengan penuh bangga...
dialah ayahku!!..

masih lagi aku igt tika kecil...
disebabkan mak juga bekerja,kebanyakan masaku adalah bersama ayahku memandangkan tempat kerja ayah begitu hampir dgn rumah kami... (bwh rumah jew...hehe)
pg2,dgn penuh kasih syg,ayh kejut aku utk hantar abang dan akakku utk pergi kesekolah...
Ya Allah...masih aku igt lagi bagaimana ayh menyiapkan aku utk pergi ke tadika..
sungguh...
aku igt lagi mcm mne 2 hari aku tarik muka masam gara2 xdpt pergi camping sbb ayh dan mak risau dgn kesihatan aku..tp akhrnya,ayh benarkan jua...
rasa sgt2 beruntungnya diri ini kerana mempunyai seorang ayah yang sgt2 penyayang dan penyabar...
namun,kami berempat bkn ank manja ya...
kami sgt2 menghormati ayah sehingga kini....
pengorbanan dan jasa ayah terlalu besar bagiku...

kini...aku sudah berumur 20 tahun...
dan kala post ini ditulis,umat Islam sedang meraikan bulan Ramadhan yang mulia dgn penuh kesyukuran...seiring dgn ini,aku teringat sebuah kisah..,
sebuah kisah dimana berlaku pada bulan Ramadhan diantara ayah dan aku...
sebuah kisah yang ingin aku kongsi dgn kalian...


utk makluman sume,aku ini terlalu rapat dgn ayh,sehinggakan bila ayh demam atau sakit,aku akan menyusul xlama lepas itu...
ditakdirkan pada masa itu adalah bulan Ramadhan...
ayh jatuh sakit dan tidak mampu berpuasa...
namun resam seorang ayh..wlpn sakit,ayh ettap pergi kerja dan melemparkan senyumannya kepada sume org smpai tiada siapa perasaan bahawa dia sgt2 xlarat wlpn utk brdri...
dan aku?..aku turut jatuh skt selang beberapa hari selepas itu...
disebabkan xlarat sgt,aku xmahu mkn ape pown..
tiba2 ayh dtg dan tanya,
"adk nak makan ape?..ayah belikan nak?..cakap jew k.. "
"org nk mkn nsi beriyani blh yah?..nk yng ayam madu tue..dh lama xmakan.."
ayh hanya tersenyum dan berkata.. "adk tdo dlu k...ayh balik ekje t ayh beli.."
selang beberapa jam,ayh pown pulang membawa nsi beriyani...
aku sgt2 teruja time tue...
aku igt ag muka ayh tika itu...wajah ayh seperti menunjukkan ada sesuatu terjadi..tp beselah...sbg bdk kecik time tue,aku buat xtaw...
namun kini...tika terkenang kisah ini..baru aku sedar..
aku teringin makan nsi beriyani time bln Ramadhan...
bkn kah umat Islam sume sdg berpuasa?..bknkah ayh perlu membeli di kedai nasi itu?..
dan masih aku igt ayh pulang ketika makan tengah hari..
jadi pasti ramai yg lihat ayh membeli nasi beriyani...byk pulak tue..maklumlah...ank xda selera mkn time tue...die taw aku akn mkn byk..
aku pk lagi...jika seorang yg sudah meningkat umornya,kita lihat sdg membeli mknan pada waktu tgh hari... apekah pndgn kita?...
subhanAllah...pasti ayh dipandang serong tika itu...
AstaghfirullahAlAzim... besar sungguh pengorbanan seorang ayh..
demi seorang ank yg skt,ayh xkisah pown dipandang serong...
sggh besar kasih seorang bapa rpe2nyer...

"Ya Allah...Kau panjangkanlah umur ayahku, Zaini b Abu Zarim... Kau berikanlah aku kesempatan untuk membalas jasanya Ya Allah...Ya Allah..Sesungguhnya aku bersyukur dikurniakan seorang ayah yang begitu sempurna buat diriku dan adik beradik ku...Amin.."

Comments

  1. memang besar pengorbanan ayah...hargailah dia...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts